mjojo

MJOJO Lamu 1967 safari ndefu

Home Historie Links Contact

"Safari ndefu, de lange reis"

De historie

De Mjojo is in 1967 gebouwd op het eiland Lamu in Kenia door een Engelse architect met behulp van een lokale fundi. De constructie is volgens een Dhow. Na negen maanden bouwen begon de reis naar Europa, via de Seychellen, Durban, Kaapstad, Brazillie (Rio) overgestoken naar de Azoren, uiteindelijk na 2 jaar aangekomen in Engeland. Hier heeft de boot gevaren voor 'Ocean Youth Club', een Britse stichting welke zich er op richt om kinderen kennis laten maken met de zee. Uiteindelijk hebben ze de boot verkocht en is de Mjojo via een aantal eigenaren in Amsterdam terecht gekomen.

mjojo

De restauratie 2004-2010

In 2001, fietsend langs de kades van de Entrepohaven in Oost-Amsterdam, zagen we haar te koop liggen. Na 2 jaar op het IJsselmeer te hebben gevaren, gingen we voor 6 weken naar de werf in Weesp om een aantal gangen te vervangen. Helaas bleek er veel meer slecht te zijn. 80% van de huid hebben we vervangen(gangen en spanten). Eind 2008 was het zover: te water om vervolgens het dek, de giek, de boegspriet en de tuigage aan te pakken.

De zeilreizen

In oktober 2010 zijn we vertrokken richting de middellandse zee, over de rivieren en kanalen door Frankrijk om in de buurt van Marseille de Mjojo verder gereed te maken voor de zee. Aankomen in Griekenland, langs de kust van Frankrijk en Italie was een mijlpaal. In Griekenland een aantal jaren rond gevaren (Sporaden, Saronische golf, Oostkant Peloponesse) om vervolgens weer via de Ionische zee, Sicillie en Sardinie terug te keren naar Nederland. Helaas weer via de rivieren en kanalen, over de oceaan was niet vertrouwd.

De restauratie 2018-....

Het tweede deel van de restauratie vindt plaats in Arnemuiden op de Historische scheepswerf C.A. Meerman. Hier werden vroeger Hoogaarzen gebouwd en is nu een museum met een werkende werf. Hier hebben we de kiel, de voorsteven, de laatste oude gangen en het roer vervangen zodat de Mjojo weer een lange tijd in de vaart kan blijven. Ze is volledig opniew gebreeuwd en heeft een ieuwe kleurstelling. Op 15 december 2023 is de Mjojo weer te water gegaan. Volgende stap is het dek vervangen en de ondermast. Dan kan het tuigen beginnen. We kijken uit naar de eerste proefvaart.